سفارش تبلیغ
صبا ویژن
فروش و پشتیبانی سنسور فشار هاگلر آلمان
طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز
نوشته شده در تاریخ 91/12/20 ساعت 3:11 ع توسط هاگلر


رله چیست؟


رله نوعی کلید الکتریکی است که با هدایت یک مدار الکتریکیدیگر باز و بسته می‌شود.

رله را حوزف هنریدر سال 1835 اختراع کرد.

از آنجا که رله می‌تواند جریانی قوی‌تر از جریان ورودی را هدایت کند، به معنی وسیع‌تر می‌توان آن را نوعی تقویت کننده دانست.

در گذشته رله‌ها معمولا  با سیم پیچ ساخته می‌شد و از جریان برق برای تولید میدان مغناطیسی و باز و بسته کردن مدار سود می‌برد. امروزه بسیاری از رله‌ها به صورت حالت جامد ساخته می‌شوند و اجزای متحرک ندارند. انواع رله های قدرت عبارتند از : رله دیستانس ، رله دیفرانسیل و رله بوخهولتز

رله سنجشی

در رله‌های سنجشیِ دقت و حساسیت معینی تعریف می‌شود تا در موقع تغییر کردن یک کمیت الکتریکی و یا ‏یک کمیت فیزیکی دیگری شروع به کار کند. چنین رله‌ای برای مقدار معینی از یک ‏کمیت مشخص تنظیم می‌شود و اگر آن کمیت از مقدار تعیین و تنظیم شده کمتر و یا ‏بیشتر باشد رله آن تغییرات را می‌سنجد. رله سنجشی دو نوع دارد: ساده و مرکب.
رله سنجشی ساده اغلب دارای یک سیم پیچی تحریک شونده می‌باشد که در اثر ‏تغییر جریان و یا ولتاژ تحریک و موجب وصل شدن کنتاکتی می‌شود؛ مانند رله حرارتی و رله ‏جریان زیاد و رله فشار کم.
همچنین رله سنجشی مرکب دارای دو سیم پیچی تحریک شونده‌است که همانند رله‌ای که نسبت ولتاژ و جریان را می‌سنجد (رله سنجش مقاومت ظاهری)، آن قسمت از شبکه را که اتصالی شده‌است از مدار جدا می‌کند، مانند رله دیستانس.

رله زمانی

رله زمانی به تنهایی برای حفاظت تأسیسات الکتریکی کاربرد ندارد، بلکه همراه با رله ‏سنجشی برای حفاظت شبکه الکتریکی استفاده می‌گردد. زمان استعمال رله? زمانی در مواقعی است که تأخیری عمدی در عمل کلیدزنی در شبکه مورد نظر باشد.
از رله جهت یاب، برای کنترل و سنجش جهت توان و نیرو در شبکه الکتریکی و یا قسمتی از شبکه ‏جریان متناوب استفاده می‌شود. این رله از آن جهت نقش تعیین کننده‌ای در شبکه دارد که تعیین جهت نیرو برای حفاظت محلی و ‏سلکتیو در اغلب شبکه‌ها کاملاً ضروری و لازم است. به کمک رله جهت یاب می‌توان فقط ‏آن قسمت از شبکه که خسارت دیده و معیوب شده را از مدار خارج کرد. حتی می‌توان از این ‏رله جهت حفاظت ژنراتور و توربین در موقع برگشت توان نیز استفاده نمود.
رله یک سوئیچ الکترونیکی که تحت کنترل سایر مدارات الکترونیکی باز و بسته می شود. در اصل سوئیچ با یک آهنربای مغناطیسی برای باز و بسته کردن یک یا چند اتصال عمل می کند. این وسیله توسط "جوزف هنری" (JosephHenry) در سال 1835 اختراع شد. چون رله می تواند مدار خروجی پر قدرتی را نسبت به مدار ورودی کنترل کند می توان آنرا به عنوان نوعی تقویت کننده در نظر گرفت.
وقتی جریان از سیم پیچ عبور می کند، میدان مغناطیسی حاصله یک میله فلزی را که به طور مکانیکی به یک اتصال متصل شده است، را جذب می کند. این حرکت موجب اتصال یا قطع یک اتصال با یک اتصال ثابت می شود. وقتی جریان قطع می شود، میله فلزی با نیروی تقریبی نصف قدرت میدان مغناطیسی به محل اولیه خود بر می گردد. معمولا این نیرو توسط یک فنر (spring) تامین می شود، البته از نیروی گرانش(gravity) نیز در موتورهای استارتر صنعتی ممکن است استفاده شوداغلب رله ها برای عملیات سریع ساخته می شوند. در کاربردهای ولتاژ پائین، کاهش نویز دارای اولویت بیشتری است و در کاردهای ولتاژ بالا کاهش قوس الکتریکی اولویت بیشتری دارد.
اگر انرژی سیم پیچ توسط DC تامین شود، خیلی اوقات یک دیود به دوسر سیم پیچ متصل می شود تا انرژی حاصل از میدان مغناطیسی را به هنگام قطع مصرف و یا به عبارتی پراکنده کند، که می تواند یک ضربه ولتاژ باشد و به سایر قسمتهای مدار ضربه بزند. اگر سیم پیچ برای کار با AC طراحی شده باشد، یک حلقه مسی در انتهای سیم پیچ، تابیده می شود. این حلقه(shading ring) یک جریان غیر هم فاز تولید می کند که کشش میله فلزی را در سیکلهای AC افزایش می دهد. یعنی هنگامی که جریان AC مقدار مینیمم خود را دارد این سیم با یک اختلاف فاز نسبت به آن دارای مقداری جریان است که می تواند میله را به سمت سیم پیچ نگه دارد و در غیر این صورت میله در هر سیکل از سیم پیچ جدا و دوباره متصل می شود و موجب ضربه زدن به سایر قسمتهای مدار می شود.
به تشابه با عملیات کارکرد رله مغناطیسی، خواهید دید که در رله های حالت جامد از تریستور یا سایر سوئیچهای حالت جامد استفاده می شودبرای رسیدن به ایزولاسیون الکتریکی از(light-emittingdiode)یعنی LED با یک ترانزیستور نوری استفاده می شود.

 

 

 

خدمات شرکت گروه تجاری نادین تک

با توجه به تجربه چندین ساله گروه تجاری نادین تک مفتخر است تا شما را در انجام کلیه امور خرید و واردات ماشین آلات ، مواد اولیه ، مواد مصرفی ، تولیدی و ... همراهی و یاری نماید

همچنین ما میتوانیم در بخش خدمات فنی و بازرگانی از قبیل تهیه دانش فنی ، مواد اولیه و سایر محصولات وارداتی و یا صادراتی شما فعالیت داشته باشیم
ارائه خدمات بازرگانی ، ترخیص کالا ، واردات ، ترانزیت و انجام کلیه امور گمرکی در دبی بدون نیاز به نماینده شما در گمرکات دبی از دیگر خدمات ما می باشد

  

وب سایت:www.e-sensor.ir        www.Nadintech.com      

           
ایمیل:     sales@e-sensor.ir  


تلفن: 03112680335  -  03112684915 -  03112662730  

فکس:03112661520

آدرس:

اصفهان - خ بزرگمهر- چهارراه هشت بهشت- ابتدای هشت بهشت غربی- ساختمان پردیس واحد11






  



نوشته شده در تاریخ 91/12/20 ساعت 3:10 ع توسط هاگلر


رید سویچ و رید رله چیست؟

reed relay یا  reed switch یک سنسور مکانیکی میدان مغناطیسی هست و بسیار حساس البته انواع مختلفی هم داره از نظر حساسیت و نیز نوع تیغه ها. معرفی
 
شامل یک جفت کنتاکت فرو مغناطیسی و انعطاف پذیر است که کاملاً فشرده و بسته شده اند و روی محفظه ای از گاز بی حرکت و ساکن قرار گرفته اند.

میدان مغناطیسی موجب مغناطیسی شدن کنتاکت ها شده و در نهایت آنها یکدیگر را جذب می‌کنند دارای سه نوع (Normally Open) NO,(Normally Close) NCو کلید سه حالته می باشد.
 Reed Switch 
یک آهنربای دائمی دارد که بر روی کنتاکت متحرک قرار می گیرد و سوئیچ را زمانیکه به اندازه کافی به آن نزدیک شد فعال می‌کند.دراین حالت به عنوان یک سنسور مجاورتی عمل می کند و در سیستم های مجاورتی جهت درک وضعیت درها و پنچره ها به کار می رود.

مزایا
 
یک قطعه مکانیکی است که اگر درست استفاده شود عمر خوبی می تواند داشته باشد. ( مابین 106 تا 107 بار عمل می کند در جریان 10ma)
 - 
ابعاد بسیار کوچک دارد.
 - 
بسیار حساس به میدان مغناطیسی می باشد.
 - 
خطای افت پتانسیل و یا نشتی جریان ندارد.
 - 
بسیار ارزان است.
 - 
تکرار پذیری خوب است.
 - 
مقاوم در برابر گردوغبار و آلودگی.
 - 
عدم نیاز به منبع تغذیه

معایب
 
یک نویز الکتریکی قوی تولید می کند.
 - 
چون یک وسیله مکانیکی است دارای سرعت پاسخ کندی است.
 - 
پسماند مغناطیسی (هیسترزیس)بالایی دارد.با افزایش زمان استفاده این پدیده افزایش می یابد

 

خدمات شرکت گروه تجاری نادین تک

با توجه به تجربه چندین ساله گروه تجاری نادین تک مفتخر است تا شما را در انجام کلیه امور خرید و واردات ماشین آلات ، مواد اولیه ، مواد مصرفی ، تولیدی و ... همراهی و یاری نماید

همچنین ما میتوانیم در بخش خدمات فنی و بازرگانی از قبیل تهیه دانش فنی ، مواد اولیه و سایر محصولات وارداتی و یا صادراتی شما فعالیت داشته باشیم
ارائه خدمات بازرگانی ، ترخیص کالا ، واردات ، ترانزیت و انجام کلیه امور گمرکی در دبی بدون نیاز به نماینده شما در گمرکات دبی از دیگر خدمات ما می باشد

  

وب سایت:www.e-sensor.ir        www.Nadintech.com      

           
ایمیل:     sales@e-sensor.ir  


تلفن: 03112680335  -  03112684915 -  03112662730  

فکس:03112661520

آدرس:

اصفهان - خ بزرگمهر- چهارراه هشت بهشت- ابتدای هشت بهشت غربی- ساختمان پردیس واحد11






  



نوشته شده در تاریخ 91/12/20 ساعت 3:10 ع توسط هاگلر


سنسور ال‌ای‌دی 

LEDدیود نورافشان (به انگلیسی: Light-Emitting Diode) به اختصار ال‌ئی‌دی (LED ) که در ترجمه? بعضی جزوه‌ها، کتاب‌ها و رساله‌های الکترونیک دیود نورانی نیز نامیده شده است، یک قطعه? الکترونیک از خانواده? دیودها است. در زبان محاوره? الکترونیک گاهی آنرا لِد (به انگلیسی: Led) نیز گویند.ال‌ئی‌دی‌های تک رنگ همانند بقیه دیودها دارای دو پایه? آنُد و کاتُد هستند. ال‌ئی‌دی‌های دو رنگ (یا بیشتر) دارای یک پایه? مشترک (معمولاً کاتد، معروف به «کاتُد-مشترک») و به ازای هر رنگ یک پایه? دیگر (معمولاً آند) هستند.

LED به عنوان سنسور نوری

از LED میتوان به عنوان دیود نوریبرای تشخیص نور و انتشار آن استفاده کرد. این قابلیت LED برای تشخیص نور محیطو ارتباطات دو سویه به کار می رود. استفاده‌های این چنین از LED برای ما اهمیت بسیاری دارد زیرا می توان بدون تغییر زیاد و با هزینه کم از آن در مدارهای مختلف استفاده کرد.

LED دیودی است که صرفاً برای انتشار بهینه نور dopeشده است و لایه محافظ بی رنگی دارد در نتیجه اگر از آن همانند دیود نوری که تقریباً ساختار یکسانی دارد استفاده شود، led کاربرد مداری یکسانی خواهد داشت.

 

 عنوان یک دیود نوری، LED به طول موج‌های مساوی یا کوتاه تر از طول موج ذاتی اش (طول موجی که ساطع می کند)حساسیت نشان می دهد. حساسیت LED به نورخاص و طول موج ساطع شده اش، در اصل به جذب ماده? بدنه? LED و عمق پیوند بستگی دارد. برای LEDهایی با جذب بدنه ای پایین، حساسیت نوری در بیشترین طول موج، پایین است در نتیجه تولید جفت‌های الکترون-حفره نیز پایین می باشد. برای مثال LED سبز به نور آبی و کمی نور سبز، حساس است اما به نور زرد و قرمز حساسیتی نشان نمی دهد، علاوه بر این LED را می توان به صورت ترکیبی، در مدار به کاربرد به نحوی که از آن هم برای انتشار نور و هم تشخیص نور به صورت هم زمان استفاده کرد.

کاربردهای متفاوتی برای این نوع کارکرد دیود نوری پیشنهاد و هم چنین به کار برده شده است از تشخیص ساده نور در محیط گرفته تا ارتباطات کامل دو طرفه با استفاده از تنها یک LED. اکثر این کاربردها از تکنولوژی خوبی برخوردارند زیرا در عین قابلیت استفاده چندکاره دارای قیمت نسبتاً پایینی هستند.

سنسورهای نور محیط

LEDها تا به حال برای سنسور نور محیطی مورد استفاده قرار گرفته اند. برای مثال، backlight کنترل از راهدور هوشمند یکی از کاربردهای مدار LED دوطرفه می باشد.ایده? این مدار، روشن کردن backlight قبل از فشار دکمه توسط کاربر می باشد.هم چنین برای صرفه جویی نیرو، ما می خواهیم تنها زمانی که به انداره? کافی محیط تاریک بوده و نیاز به روشنایی است،backlight مربوطه روشن شود.این backlight توسط سنسور خازنی تنها در غیاب نور محیط روشن می شود. LED نورگیر خود به عنوان سنسور نور محیط نیز به کار میرود. لازم به ذکر است که این نوع استفاده‌های چند جانبه برای LED هزینه چندانی در بر ندارد.

کاربرد دیگر سنسورهای نور محیط در لپ تاپ‌ها و موبایل‌ها جهت تشخیص شرایط نوری محیط و تنظیمbacklight صفحه جهت ایجاد سطوح مناسب برای بیننده می‌باشد که این محدوده (سطوح مناسب)بستگی به نور اتاق دارد.همانطور که مشخص است نور صفحه با افزایش نور محیط می بایست افزایش یابد.در موبایل، سنسور نور محیط زیر شیشه? پوشش حفاظتی واقع شده است به خاطر این حفاظت بیشتر، نور محیط تضعیف می شود، این تضعیف، میزان نور اندازه گیری شده را کاهش می دهد که نیازمند یک راه حل در نور کم است، که در این مورد بهترین انتخاب برای سنسور مربوط،photodiode با یکADC می باشد.

 

خدمات شرکت گروه تجاری نادین تک

با توجه به تجربه چندین ساله گروه تجاری نادین تک مفتخر است تا شما را در انجام کلیه امور خرید و واردات ماشین آلات ، مواد اولیه ، مواد مصرفی ، تولیدی و ... همراهی و یاری نماید

همچنین ما میتوانیم در بخش خدمات فنی و بازرگانی از قبیل تهیه دانش فنی ، مواد اولیه و سایر محصولات وارداتی و یا صادراتی شما فعالیت داشته باشیم
ارائه خدمات بازرگانی ، ترخیص کالا ، واردات ، ترانزیت و انجام کلیه امور گمرکی در دبی بدون نیاز به نماینده شما در گمرکات دبی از دیگر خدمات ما می باشد

  

وب سایت:www.e-sensor.ir        www.Nadintech.com      

           
ایمیل:     sales@e-sensor.ir  


تلفن: 03112680335  -  03112684915 -  03112662730  

فکس:03112661520

آدرس:

اصفهان - خ بزرگمهر- چهارراه هشت بهشت- ابتدای هشت بهشت غربی- ساختمان پردیس واحد11



 




  



نوشته شده در تاریخ 91/12/20 ساعت 3:10 ع توسط هاگلر


انواع رله

Latching relay

این رله دو حالته(bistable) است. بعضی مواقع آنها را "Keep Relay" نیز می نامند. وقتی جریان قطع می شود، رله در حالت قبلی خود باقی می ماند. این عملیات توسط یک سیم پیچی استوانه ای، یک ضامن و بادامک و یا در حالت دیگر با دو سیم پیچ متقابل با یک فنر یا یک آهنربای دائمی و در حالتی دیگر توسط یک هسته با پسماند مغناطیسی (remnant core) برای نگه داشتن میله فلزی در جای خود هنگامیکه جریان قطع است، صورت می گیرد. در مثال ضامن و بادامک، با پالس اول رله روشن و با پالس بعدی خاموش می شود. در مثال دو سیم پیچ، پالس به یک سیم پیچ رله را روشن و با دادن پالس به رله متقابل (مخالف) رله خاموش می شود. این نوع رله دارای این مزیت است که توان را فقط در لحظه سوئیچ مصرف می کند و در حالت قبلی خود با توان ثابت خروجی باقی می ماند.

Reedrelay

این رله دارای دسته ای اتصالات داخل خلاء یا لوله شیشه ای پر شده از گاز بی اثر است، که از اتصالات در مقابل فساد تدریجى در اثر مجاورت با هوا (atmospheric corrosion) حفاظت می کند. اتصالات با میدان مغناطیسی حاصل از سیم پیچ که دور لوله بسته شده، بسته می شوند. این رله ها دارای سرعت بیشتری نسبت به رله های معمول هستند.

Mercury-wetted relay

این رله نیز نوعی Reed Relay است که اتصالات آن به جیوه آغشته شده (mercury-wetted) است. اینچنین رله هائی برای سوئیچ کردن سیگنالهائی با ولتاژ پائین(یک ولت یا کمتر) به کار می روند استفاده می شوند، زیرا دارای مقاومت کم در اتصالات هستند. همچنین بدلیل جلوگیری جیوه از پرش های زائد، در شمارنده های سرعت بالا و وسایل زمان سنجی نیز کاربرد دارد. این رله به موقعیتش حساس است(position-sensitive) و باید به طور عمودی نصب شود تا درست کار کند. بدلیل سمیت و هزینه جیوه مایع، این نوع رله ها بندرت برای تجهیزات جدید استفاده می شوند.

Polarized relay

رله قطبی میله فلزی را بین قطبهای یک آهنربای دائم قرار می دهد تا حساسیت را افزایش دهد. رله های قطبی در اواسط قرن 21 در ارتباطات تلفنی برای آشکار سازی پالسهای ضعیف و تصحیح اعوجاج تلگرافی استفاده می شد. قطبها روی پیچهائی قرار داشتند که تکنسین ها می توانستند آنها را برای حساسیت بالا تنظیم کنند و سپس یک مقدار بایاس را برای جریان بحرانی به آنها اعمال می کردند که رله باید با آن کار کند.

Machine tool relay

این رله ها برای کنترل صنعتی ماشینها، ماشینهای انتقال و کنترل ترتیبی استاندارد شده اند. این رله با تعداد بسیاری اتصال مشخص می شود(بعضی مواقع در میدانهای مغناطیسی) که به راحتی از حالت نرمال باز به حالت نرمال بسته تبدیل می شوند. دارای سیم پیچهای قابل تعویض آسان است و ضریب شکلی(form factor) که قابلیت نصب تعداد زیادی از آنها را در یک پانل را میسر می سازد. اگر چه این رله ها زمانی ستون فقرات اتوماسیون صنعتی را در مونتاژ اتومبیل بودند ولی امروزه با کنترل کننده های منطقی برنامه پذیر(programmable logic controller) در کاربردهای کنترل ترتیبی جایگزین شده اند.

Contactor relay

این رله یک رله جریان قوى (heavy-duty relay) است که برای سوئیچینگ موتورهای الکتریکی و بارهای روشنائی استفاده می شود. در جریانهای بالا اتصالات از نقره خاص ساخته می شوند. قوسهای الکتریکی نا خواسته، موجب اکسید شدن اتصالات می شوند ولی! اکسید نقره هنوز یک هادی خوب است. چنین وسایلی اغلب برای استارتر موتورها استفاده می شوند. موتور استارتر() یک کنتاکتور با یک وسیله محافظ جریان زیاد است.

Solid statecontactor relay

این رله نیز یک رله جریان قوى البته حالت جامد (heavy-duty solid staterelay) به همراه یک دفع کننده حرارتی(heat sink) می باشد و در گرم کننده های الکتریکی، موتورهای الکتریکی کوچک و بارهای روشنائی کاربرد دارد، که در آنها به دوره های روشن و خاموش مکرر نیاز است. در آنها هیچ قسمت متحرکی برای داشتن سایش و یا اتصال پرشی برای لرزش وجود ندارد. آنها با سیگنالهای کنترل AC یا DCاز سوی کنترلرهای منطقی برنامه پذیر (PLCs)، کامپیوتر های شخصی (PCs) ، منابع منطقی ترانزیستور - ترانزیستور (TTL=Transistor-transistorlogic) و سایر کنترل های میکروپروسس فعال می شوند.

 

خدمات شرکت گروه تجاری نادین تک

با توجه به تجربه چندین ساله گروه تجاری نادین تک مفتخر است تا شما را در انجام کلیه امور خرید و واردات ماشین آلات ، مواد اولیه ، مواد مصرفی ، تولیدی و ... همراهی و یاری نماید

همچنین ما میتوانیم در بخش خدمات فنی و بازرگانی از قبیل تهیه دانش فنی ، مواد اولیه و سایر محصولات وارداتی و یا صادراتی شما فعالیت داشته باشیم
ارائه خدمات بازرگانی ، ترخیص کالا ، واردات ، ترانزیت و انجام کلیه امور گمرکی در دبی بدون نیاز به نماینده شما در گمرکات دبی از دیگر خدمات ما می باشد

  

وب سایت:www.e-sensor.ir        www.Nadintech.com      

           
ایمیل:     sales@e-sensor.ir  


تلفن: 03112680335  -  03112684915 -  03112662730  

فکس:03112661520

آدرس:

اصفهان - خ بزرگمهر- چهارراه هشت بهشت- ابتدای هشت بهشت غربی- ساختمان پردیس واحد11



  



نوشته شده در تاریخ 91/12/20 ساعت 3:10 ع توسط هاگلر


کار رله چیست 
حفاظت تجهیزات و دستگاه های سیستم قدرت در مقابل عیوب و اتصالیها ، به وسیله کلید قدرت انجام می گیرد قبل از اینکه کلید قدرت بتواند باز شود ، سیم پیچی عمل کننده آن باید تغذیه شود این تغذیه به وسیله رله های حفاظتی انجام می پذیرد . رله به دستگاهی گفته می شود که در اثر تغییر کمیت الکتریکی مانند ولت و جریان و یا کمیت فیزیکی مثل درجه حرارت و حرکت روغن  ( در رله بوخهولس ) تحریک شده و باعث به کار افتادن دستگاههای دیگر و نهایتاً قطع مدار به وسیله کلید قدرت ( در سیستم تولید و انتقال و توزیع ) یا دژنکتور می گردد .

بنابراین به وسیله رله : 
• 
محل وقوع عیب از شبکه جدا سازی شده باعث می شود که سایر قسمتهای سالم شبکه همچنان به کار خود
ادامه دهند و پایداری و ثبات شبکه به همان حالت قبلی محفوظ بماند .
• 
تجهیزات و دستگاهها در مقابل عیوب و اتصالی ها محافظت شده و میزان خسارات وارده به آنها محدود گردد . سبب به وجود آمدن اتصالی ها و تأثیرات آنبه دو علت زیر اتصالی ها می توانند به وجود آیند : 
الف – تأثیرات داخلی تأثیرات داخلی که باعث خراب شدن و از بین رفتن دستگاهها یا خطوط انتقال و توزیع می شود عبارتند از :فاسد شدن قسمتهای عایق در یک مولد ، ترانسفورماتور ، خط ، کابل و غیره . این ضایعات و امکانات مکن است مربوط به عمر عایق ، عدم تنظیم صحیح ، عدم ساخت صحیح و یا عدم نصب صحیح عایق باشد .
ب– تأثیرات خارجیتأثیرات خارجی شامل تأثیرات زیادی است از آن جمله رعد و برق ، اضافه بار که باعث به وجود آمدن حرارت شود ، برف و باران ، باد و طوفان ، شاخه درختها ، حیوانات و پرندگان ، سقوط اشیاء اشتباه در عملیات و خسارتهایی که یه وسیله مردم وارد می شود و غیرهوقتی که یک اتصالی در مداری رخ دهد ، جریان افزایش یافته و ولتاژ ( اختلاف پتانسیل ) نقصان پیدا می کند افزایش جریان حرارت زیادی را به وجود آورده که ممکن است منجر به آتش سوزی یا انفجار شود . اگر اتصالی به صورت جرقه باشد ممکن است خسارت زیادی به بار آورد . برای مثال اگر جرقه ای بر روی خط انتقال نیرو به وجود آمده و سریعاً بر طرف نشود خط را سوزانده و باعث پاره شدن آن خواهد شد و نتیجه سبب قطع برق برای مدت طولانی خواهد شد . نقصان ولتاژ که در اثر یک اتصالی به وجود آید می آید برای دستگاههای الکتریکی بسیار زیان آور است و اگر این ولتاژ ضعیف برای چند ثانیه ایی ادامه داشته باشد ، موتورهای مشترکین از کار باز ایستاده ، دوران مولدهای برق نامنظم و نا مرتب خواهد شد پس در صورت وقوع جریان شدید و ولتاژ ضعیف به سبب اتصالی در مدار می بایست به فوریت اتصالی کشف و برطرف گردد و جریان ولتاژ به حالت عادی باز گردانده شود.رله های جریانی : رله های جریانی به منظور حفاظت شبکه های الکتریکی در مقابل عیوب ناشی از خطاهای جریان بکار میروند . عمده عیوبی که توسط رله های جریانی تشخیص داده می شوند عبارت است از : اتصال کوتاه در شبکه اضافه جریان اضافه بارجریان نشتی (ارت فالت) عدم تقارن جریان سه فاز کاهش بار ( در مورد موتورها)افزایش مدت زمان راه اندازی (در مورد موتورها)قفل بودن روتور (در مورد موتورها) حفاظت اتصال کوتاه و اضافه جریان و اتصالی زمین : اولین و یکی از مهمترین حفاظت هایی که در یک سیستم وجود دارد حفاظت اتصال کوتاه و اضافه جریان و نشتی زمین می باشد . این حفاظت ها با حفاظت اضافه بار تفاوت آشکاری دارد چون حفاظت اضافه بار بر اساس ظرفیت حرارتی واحد می باشند . در این نوع حفاظت جریان سه فاز توسط سه عدد ترانسفورمر جریان حس می گردند و به رله انتقال می یابند و بر اساس آن حفاظت صورت می گیرد . در مورد حفاظت فوق منحنی قطع رله از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است زیرا حفاظت صحیح بر اساس آن صورت میگیرد .این رله ها می توانند دارای دو گروه منحنی قطع باشند : نوع زمان ثابت که پارامتر جریان و زمان به هم وابستگی ندارند و به صورت جداگانه تنظیم می گردند و رله بر اساس جریان تنظیمی در زمان تنظیم شده فرمان قطع را صادر می کنند . نوع زمان کاهشی که در این حالت زمان قطع رله با یک منحنی به جریان عبوری از رله مرتبط می باشد . به این صورت که هر چه جریان عبوری از رله بیشتر گردد زمان قطع رله کمتر خواهد بود 

.
بسته به عملکرد و نوع استفاده از رله منحنی های استانداردی برای این رله ها تعریف می گردد که بشرح زیر است : Standard Inverse Curve (SIT)Very Inverse Curve (VIT)Extremely Inverse Curve (EIT)Ultra Inverse Curve (UIT) حفاظت سیستم های الکتریکی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و امروزه کمپانی های متعددی در حال طراحی و ساخت رله های حفاظتی می باشند . برخی از کمپانی های معتبر که در این زمینه مشغول به فعالیت می باشند را معرفی می کنیم.Siemens , Alstom , ABB , GE Power , Schneider , CEE , Reyroll به طور کلی رله های حفاظتی باید دارای مشخصات زیر باشند :سرعت عملکرد : این پارامتر در رله های حفاظتی بسیار حائز اهمیت است چون رله های حفاظتی هنگام خطا موظفند با سرعت هرچه تمامتر بخش های معیوب را از قسمت های سالم جدا نمایند . 
حساسیت : این پارامتر به حداقل جریانی که سبب قطع رله می گردد بر میگردد . تشخیص و انتخاب در شرایط خطا : این پارامتر نیز بسیار مهم است زیرا در شبکه هایی که دارای چند باس بار و رله حفاظتی هستند هنگام وقوع خطا می باید قسمت معیوب به درستی تشخیص داده شده و از شبکه جدا گردد و قسمتهای سالم به کار خود ادامه دهد. پایداری : این پارامتر به این باز میگردد که یک رله حفاظتی به تمامی خطاهایی که در محدوده حفاظتی خود به درستی عکس العمل نشان دهد و در مقابل خطاهای این محدوده عکس العملی نشان ندهد .
سته بندی رله های حفاظتی بر اساس پارامترهای اندازه گیری :
الفرله های جریانی : این رله ها بر اساس میزان جریان ورودی به رله عمل می کند . حال این جریان می تواند جریان فازها جریان سیم نول , مجموع جبری جریانهای فازها باشد (رله های جریان زیاد – رله های ارت فالت و .... ) و جریان ورودی رله می تواند تفاضل دو یا چند جریان باشد ( رله های دیفرانسیل و رستریکت ارت فالت )
برله های ولتاژی : این رله ها بر اساس ولتاژ ورودی به رله عمل میکند این ولتاژ می تواند ولتاژ فازها باشد (رله های اضافه یا کمبود ولتاژ و ....) و یا میتواند مجموع جبری چند ولتاژ باشد ( رله تغییر مکان نقطه تلاقی بردارهای سه فاز
جرله های فرکانسی : این رله ها بر اساس فرکانس ولتاژورودی عمل میکند ( رله های افزایش و کمبود فرکانس
درله های توانی : این رله ها بر اساس توان عمل می کنند به عنوان مثال رله هایی که جهت توان را اندازه گیری می کنند یا رله هایی که توان اکتیو و راکتیو را اندازه گیری می کنند .
هرله های جهتی : این رله ها از جنس رله های توانی هستند که بر اساس زاویه بین بردارهای ولتاژ و جریان عمل میکنند مانند رله های اضافه جریان جهتی که در خطوط چند سو تغذیه رینگ و پارالل بکار می روند و یا رله های جهت توان که جهت پرهیز از موتوری شدن ژنراتور هنگام قطع کوپلینگ آن بکار میرود . و)رله های امپدانسی مانند رله های دیستانس که در خطوط انتقال کاربرد فراوانی دارند . ز) رله های وابسته به کمیت های فیزیکی : مانند حرارت – فشار – سطح مایعات و .... مانند رله بوخ هلتس ترانسفورمرها
حرله های خاص : رله هایی هستند که برای منظورهای خاص به کار میروند مثلا رله تشخیص خطای بریکر – رله مونیتورینگ مدار تریپ بریکر – رله لاک اوت و.....

 خدمات شرکت گروه تجاری نادین تک

با توجه به تجربه چندین ساله گروه تجاری نادین تک مفتخر است تا شما را در انجام کلیه امور خرید و واردات ماشین آلات ، مواد اولیه ، مواد مصرفی ، تولیدی و ... همراهی و یاری نماید

همچنین ما میتوانیم در بخش خدمات فنی و بازرگانی از قبیل تهیه دانش فنی ، مواد اولیه و سایر محصولات وارداتی و یا صادراتی شما فعالیت داشته باشیم
ارائه خدمات بازرگانی ، ترخیص کالا ، واردات ، ترانزیت و انجام کلیه امور گمرکی در دبی بدون نیاز به نماینده شما در گمرکات دبی از دیگر خدمات ما می باشد

  

وب سایت:www.e-sensor.ir        www.Nadintech.com      

           
ایمیل:     sales@e-sensor.ir  


تلفن: 03112680335  -  03112684915 -  03112662730  

فکس:03112661520

آدرس:

اصفهان - خ بزرگمهر- چهارراه هشت بهشت- ابتدای هشت بهشت غربی- ساختمان پردیس واحد11






  





طراحی پوسته توسط تیم پارسی بلاگ